Nooit op tijd, altijd te vroeg of te laat!

Waarom deze mededeling?

Vaak hebben we te maken met onbegrip, waar het gaat over op tijd zijn voor een afspraak. Het is voor de bezoeker van Jazeker! heel gemakkelijk om telefonisch bijvoorbeeld om 15.00 uur af te spreken.

Eigenlijk zou hij of zij moeten zeggen: ‘tweede helft van de middag’, in het midden latend of dit om 15.00 uur is of om 17.00uur.

Toegegeven, het is wel zo netjes om aan te geven als het echt laat lijkt te worden…maar toch…dit kan lang niet altijd.

Als de timing nauw kijkt, omdat u nog weg moet of op tijd wilt eten zonder mensen over de vloer, kunt u altijd vragen om een telefoontje/app/sms op het moment dat de bezoeker uw richting op komt, met een verwachting hoelang het nog duurt voor de persoon denkt te arriveren.

Ook merken we vaak – heel voorstelbaar – dat er irritatie ontstaat als we op dezelfde dag een afspraak af moeten zeggen. Dit heeft meestal een heel duidelijke achtergrond, maar lastig, zeker als je, als klant, hiervoor een middag hebt vrijgenomen.

 

Onze werkwijzen

Allereerst is het van belang, dat onze werkwijze zo transparant mogelijk is.

We werken in principe met 5 dagdelen: vroege ochtend, late ochtend, vroege middag, late middag en avond. Het is verstandig hier geen vaste tijdstippen aan te hangen, maar als indikatie geldt:

  • + Vroege ochtend: aankomst tussen 08:00 en 11:00
  •  
  • + Late ochtend: aankomst tussen 10:00 en 13:00
  •  
  • + Vroege middag: aankomst tussen 12:00 en 16:00
  •  
  • + Late middag: aankomst tussen 15:00 en 18:00
  •  
  • + Avond: aankomst tussen 17:00 en 21:00

 

Helaas, we kunnen wel proberen nauwkeuriger te zijn, maar dat leidt alleen maar tot meer kans op irritatie en stress.

Verder is het van belang te weten, dat al onze buitendienst medewerkers 75% van hun tijd inplannen met – niet dringend – onderhoud en 25% reserveren voor storingen. Grosso modo werkt dat goed. Als de storing uitblijft, bellen we vaak nog een klant in de buurt die over niet al te lange tijd onderhoud nodig heeft.

Soms gebeurt het tegenovergestelde: er komt een dringende storing bij. Hoe vervelend ook, die gaat vaak voor een preventief onderhoud en die laatste wordt dus op het laatste moment afgezegd. Het moet dan wel gaan om een dringende storing! Daar mag u dus ook op rekenen, we zeggen niet zomaar iets af! Uw voordeel is, dat als u zelf een dringende storing heeft, u ook bovenaan de prioriteitenlijst komt.

Hoe voorkomen we deze misverstanden en irritaties?

Eerder meldden we al, dat de reistijd de afgelopen 10 jaar gemiddeld bijna verdubbeld is. Natuurlijk houden we daar in onze planning rekening mee. Het kan echter voorkomen dat er vertraging van soms uren ontstaat. We zullen u dan bellen om te overleggen wat u graag wilt. Zogauw de afspraak in een volgend dagdeel dreigt te komen, nemen we kontakt op. Als echter ‘rond één uur’ afgesproken is, wordt u in principe pas gebeld als het later dan 15:00 wordt. Uiteraard staat het u altijd vrij zelf te bellen.

Adviezen:

  • + Neem nooit vrij voor een afspraak met Jazeker, maak liever de afspraak in de avond
  • + wordt het laat en u wilt nog een boodschap doen, bel even dan spreken we iets af
  • + Vaak vertelt onze medewerker u waar hij vandaan moet komen. Houdt dan rekening met de helft tot het dubbele van de ‘normale’ reistijd (we leven in 2020 in Nederland)
  • + Wees nooit bang de afspraak te verzetten als het te laat wordt: we hebben alle begrip.
  • Natuurlijk blijven we ons uiterste best doen onze afspraken na te komen. Als dat niet lukt, vragen we om uw begrip en hopen dat deze uitleg daartoe bijdraagt